Billig oppgradering: Icelandair Saga Class

Icelandair Saga Class er det ypperste fra islendingene. Det er tre måter du kan komme dit på. Flaks, betale fullpris eller by på et sete. Det siste kalles class up, og ble min vei inn.

kart

Reiserutens første strekning var Denver-Reykjavik, og det var her jeg var godkjent for class up

Icelandair Saga Class for 2400 kroner

Registrerer du epost-adressen din ved bestilling, kan det være du får en epost 10 dager før turen din skal begynne. Dette avhenger selvsagt av om det er plass. Min tur var fra Denver til Billund, men det var Denver-Reykjavik som ga muligheten til bedre benplass og mer til. På en reise som varer i 7,5 time tenkte jeg det var verdt å slå til. Du kan legge inn bud 72 timer før avgang, og jeg la inn et på 2400 kroner like før tiden gikk ut og fikk epost få timer senere om at budet var akseptert.

sitat

I front

Nesten-business?

Hva får du så for prisen? Mange sier at Icelandair Saga Class ikke er verdt pengene. Det må i så fall være om du betaler full pris, som nok er femsifret. For den store ulempen er at du ikke kan legge setet hverken helt eller halvt bak. Det er nesten så du ikke merker at du har lagt det litt ned, faktisk. Dette hadde jeg googlet, og var veldig klar over. Det var de andre godene jeg var på jakt etter.

Fordelene med Icelandair Saga Class

Det er maks 22 seter. Du sitter to og to, i mitt tilfelle var setet ved siden av ledig. Beinplassen er veldig mye bedre, faktisk 101 centimeter mot 81 på Economy  og 84 på Economy comfort. De centimetrene betyr mye.

Seter

Du sitter to og to, i store og gode seter.

cabin

Store seter, men ikke langt til neste.

 

Du får all drikke gratis. På Economy får du en flaske vann, og så kan du kjøpe resten. Jeg drikker aldri alkohol på reise, men måtte nippe til en champagne nå som sjansen var der. God var den også. Jeg sto over vodka, vin og alt det andre. Det ble juice og vann resten av turen.

 

Champagne

Charles Mignon skuffet ikke

Maten er også gratis. Etter nesten to timer i luften, og etter servering av vann og alkohol, får du servert middag. På denne turen kunne en velge mellom kylling eller svin. Jeg tok sistnevnte, og fikk også scampi i skinke til forrett og kake til dessert. 1,5 time før landing får du varm klut og så frokost, bestående av croissantbolle med pålegg, frukt og drikke.

middag

3-retters middag

Frokost

Frokost rett før landing i Reykjavik

Underholdning og internett på Icelandair Saga class

Jeg hadde en lang reise foran meg, så å utforske tv-serier og filmer sto ikke på lista. Men de hadde de samme nye filmene uansett hvor du satt i flyet. Det er også mulig uansett klasse å lade mobiler via USB. Forskjellen er at du har en mye større skjerm på Saga Class, og at du ikke trenger å betale for internett. Som for øvrig fungerte fint nesten hele veien til SoMe-oppdateringer. Ulempen uansett klasse er at om personen foran vil legge ned setet litt, så mister du noe av gleden med å se tv.

skjerm

Stor skjerm, og mulighet til å lade mobil

Lounge hos United - og ikke stol på Denvers flyoversikt

Da vi sjekket inn i Denver, fikk vi vite at flyet var 3 timer forsinket. Flaks da at med Saga Class får du tilgang til United-loungen, og kan også ta med en person gratis. Loungen er stor og stille, og med god mat. Vi hadde hummus, nøtteblanding, salat og en grønnsakssuppe og ble mette.  Alkohol må du betale for, men te og kaffe er gratis. Merk at Icelandair flyr fra C, mens loungen er på B. Du kommer deg dit på ca 10 minutter. Da United ikke er i direkte allianse med Icelandair, kommer ikke flyinfo opp på tavlen i loungen. Selve tavlen i Denver er uansett ikke til å stole på. Det er flyselskapet selv som må ringe inn forsinkelser til «the city of Denver», og det gjør de ikke alltid, sa en hyggelig kvinne i loungen. På tavla sto det nemlig at flyet var on time, men det var det jo ikke. Hun ringte til Lufthansa, som sto for ground handling og de kunne bekrefte at flyet var forsinket. Så. Ikke stol på flytavla på flyplassen i Denver.

Mange fordeler med Saga Class
Utsikt

Jeg kom på rad 3, og hadde fin utsikt fra USA til Europa

Etter at turen til Reykjavik var over, hadde jeg fremdeles 12 timer igjen å reise. Så jeg var glad for at jeg følte meg uthvilt og mett da jeg landet på Island. Jeg hadde sittet godt, fått god service hele tiden, det var stille i kabinen fra alle de godt voksne rundt meg og maten var god. De små tingene, som at du får utlevert et støyreduserende hodesett, får gode puter og dyne, har tilgang til universalkontakt, gratis nett og at du får en praktisk toalettmappe med alt fra tannbørste og lypsyl til sovemaske og ørepropper, er det lille ekstra som gjør at jeg godt kan by på en upgrade igjen. Full pris er derimot ikke aktuelt, enn så mer uthvilt enn er.

Icelandair Saga Class var en hyggelig opplevelse. Foto: Icelandair

Icelandair Saga Class var en hyggelig opplevelse. Foto: Icelandair

 

Lurer du på hvordan class up fungerer? Alt du trenger å vite finnes her. 

Opptatt av å sitte godt på flyturen? Emirates’ businessklasse er i en litt annen divisjon enn Icelandair Saga Class. Sjekk innlegget fra turen min fra Oslo til Dubai. Jeg hadde business ned og economy på returen. 

 

 

Jeg har plassert min blogg i <a href=»http://bloggurat.net/kart/registrere/13600/alta»>Alta</a> på <a href=»http://bloggurat.net/kart/»>norske bloggkart</a>!

 

Bloggurat