Jeg hadde aldri vært på elvecruise før jeg fikk tilbud om et samarbeid med Viva Cruises. De ville gjerne avlive noen elvecruise-myter. Etter turen “Beautiful Flanders” som gikk til 6 store og små byer i Nederland og Belgia, kan jeg drepe noen og holde litt liv i noen andre. Her er noen typiske antakelser om elvecruise, og hvordan jeg opplevde det etter turen med “Viva one” – som ble sjøsatt våren 2022.
1. “Trange lugarer på elvecruise”
📌Nei. Det er tre dekk på Viva One, og jeg bodde på diamantdekket på øverste nivå. De aller fleste av de 88 lugarene er like på 17 m2, men det er noen som har litt mindre utsyn enn andre. De to suitene har litt større plass, ingen skrivebord – men til gjengjeld en liten balkong.
➕God plass for to å sitte foran de flotte franske vinduene, som det er tre av og to av disse glir du opp mot det tredje. Det sikrer at du føler at du har en balkong, og er tett på elementene.
Det er minibar som fylles hver dag med glassflasker av 1 øl, 1 cola light, 1 vanlig, 1 Fanta og 1 juice.
Ellers er det bare velstand i alle andre kategorier også. God plass i to skap til klær samt tre store skuffer under tv. Baderommet har fliser, og både vanlig dusj og regnskogdusj og bra med knagger. Produkter fra Rituals. Det beste er gode senger med skikkelige puter, og lamper til alle formål. Dempet kveldslys bak speil og over seng skaper god stemning. Her er det lekkert og nordisk, moderne design overalt.
➗Ingen vannkoker, kun Nespressomaskin. Jeg hadde derfor med egen, og fikk morgenteen med bustete hår. Det er egen te-stasjon i bistroen, men jeg foretrekker å ikke utsette andre for morgentrynet mitt.
2. “Elvecruise betyr matkø”
📌Nei. Dette fordi 2 av 3 måltider serveres ved bordet. Du får en meny til lunsj der du velger mellom forrett, hovedrett og suppe. Til middag er det suppe, og så tre retter etter det. Alltid kjøtt, fisk og vegetar. Av og til med innslag av skikkelige 70-tallsretter som kålrulletter, men alltid god mat. De er derimot redd for krydder, så ikke forvent gourmetmat og den er ofte myk, så ikke forvent tekstur – men servering, service og bordekking er helt klart på topp. Frokosten er delvis buffet, men den er fra 7.30 til 9.30, og jeg opplevde ikke kø. Omelett og andre eggretter samt kaffe og te bestilles og serveres ved bordet.
➕Uansett hvor du sitter, så er det fin utsikt til elven. Det er heller ikke faste plasser, så du kan variere om du er kjapp nok. For folk er vanedyr…..Det er også et pluss for at det ikke er kleskode, det skal være avslappende på elvecruise. Det eneste som ikke godtas, er shorts og slippers hos menn til middag. God akustikk i hovedrestauranten. Viva Bistro som tar rundt 24 personer og har 1 meny hele uka, sliter med det og jobber med saken.
➗Jeg synes middagen kunne vært 19.00 til 22.00, og ikke til 21.00 Da lunsjen er til 13.30/14.00, er det kort tid til neste måltid. Og da det ikke er mat å få kjøpt ellers på båten, må en rekke denne. De har også det de kaller high tea en gang per seilas. Det er IKKE high tea med stettfat og fine tekanner ved bordene. Det er en utvidet dessertbuffé etter lunsj, som serveres i bar/lounge-området. Kall det heller for det, og ikke la oss som har vært på high tea få for høye forvetninger. Teen var heller ikke all verden. Når det er sagt, makronene var i toppklasse. I det store og hele var dessertene høydepunktet under alle måltidene.
3. “De skal bare selge hele tiden”
📌 Nei. Ikke spesielt med salg eller høyttaleraktivtet hos Viva Cruises.
➕Hver morgen sier cruisesjefen over høyttalerne hvilken dag det er, hvor vi er, hvor lang liggetiden er og hvilken utflukt som starter når. Utfluktene på denne turen var byrundtturer på noen timer, en tur til Floriade-utstilling og kanalbåttur i Amsterdam. Turene koster fra 19 til 58 euro, og er ikke inkludert i prisen. Ut over det var det tombola én kveld, der en kunne kjøpe lodd. (Jeg gjorde det, og vant to ting).
➗Det er ingenting å utsette på dette, synes jeg.
4. “Det er ikke miljøvennlig med elvecruise”
📌 Tja.
➕Nå skal ikke jeg grønnvaske noe som helst….men Viva Cruises er opptatt av å være grønne. De nye båtene de skal ha fremover, som Viva One – har blant annet solcellepanel langs hele båten og de den mest miljøvennlige dieselen. De seiler på Flanderen-cruiset kun om natten, og ligger helt i ro på dagtid i alle byene vi var innom. De har gratis flasker om bord så du kan fylle med vann, de har redusert papirbruken og har mest info på tv-en i lugaren, de har velværeproduktene på badet i store flasker og ved servering ved bordene sørger de for håndterbare porsjoner som hindrer matsvinn. Flandern-cruiset er også på 7 netter, 8 dager, så når du først er på tur – er du lenge borte. Det er en mer bærekraftig måte å reise på.
➗Men det er klart at fremdeles går ikke båtene hundre prosent på elektristet.
5. “Viva Cruises er for dyrt”
📌 Ja og nei. Det er jo vanskelig for meg å si. Men Flandern-turen koster mellom drøyt 1200 og 1500 euro per person sommeren 2022, og inkluderer da et flytende hotellopphold i 7 netter og 8 dager.
➕All mat og drikke er inkludert, det gjelder også alkohol fra et bra utvalg. Det er f.eks øl, drinker, ekte champagne og whisky. Det serveres både til lunsj og middag, samt på soldekket. Baren har åpent fra 10.00 til midnatt. Som sagt fylles også minibaren daglig, og ved ankomst får du også en flaske vin eller bobler. Rommene, eller det heter vel korrekt lugar – men det føles som et hotellrom – holder også høy standard, og deler du beløpet på antall dager er det ikke mange ferier du kommer like godt ut av det budsjettmessig, vil jeg mene.
Høysesongen er fra mai og ut september. Reiser du utenom disse månedene, vil du kunne få den laveste prisen og også oppgradering inkludert. Ofte reiser barn opptil 15 år også gratis dersom en booker innen en bestemt frist. Se mer her.
➗Flybilletten kommer utenom. For Flandern-turen betyr det fly til Düsseldorf i Tyskland. Havna er få kilometer unna, så beregn 15-25 euro i drosje. For andre turer, vil det være andre byer som gjelder.
6. “Det er bare eldre på slike båter”
📌 Ja. Og litt nei. Det er en høy snittalder på elvecruise-gjestene til Viva Cruises, rundt 80 antar de selv. Dette vil de gjerne gjøre noe med, og særlig få frem at en slik ferie ikke trenger å koste ekstremt mye.
➕Jeg tenker at alle må jo få reise hvor de vil uansett alder, så hvor gamle folk er – betyr ikke mye for meg. På vår tur tipper jeg alderen lå rundt 65-75, med enkeltinnslag av par i 40/50-årene.
➗ Når snittaldeeren er så høy, kan det påvirke tilbudet om bord. Så er du ute etter partyparty, eller bare litt moderne musikk på soldekket eller i baren – så sliter du. På vår tur var det altså bingo, tombola og pianist Ivan som sto for underholdningen i loungebaren. På dekk var det musestilt, og bare servering som kom fra baren i etasjen under. Så der har Viva litt å gå på, om de ønsker å tiltrekke seg gjester ned til 50-årene. Det eneste andre å gjøre, var å ta seg en tur i trimrommet på gåmaskin eller sitte i en av to saunaer. Du kunne også booke massasje, 35 euro for 25 minutter.
7. “For mye folk om bord”
📌 Nei. Helt klart ikke på Viva one. Her er det maks 179 gjester, og god plass til alle og god service da de har drøyt 40 ansatte.
➕Det er sitteplasser overalt, virker det som. Både i baugen og akter, midt på og på siden og under solskjerming og ved vindskjerming, i liggestoler og ved bord og til og med i to hengekøyer kan du slange deg. Selv ved helt full båt og alle om bord, var det likevel sitteplasser. Så her trenger du aldri sikre deg en plass med klær eller håndduk. Og ja, det er også avsatt plass til røykere.
➗ På Viva one sier de at de har “pool”. Nei, det har de ikke. Det er mer en stamp, med maks plass til to personer som kan sitte.
8. “Jeg blir sjøsyk, så nei takk”
📌 Nei, her blir du ikke sjøsyk.
➕Her seiles det på stille elver og kanaler, så dette passer godt for de som blir sjøsyke (som meg selv), eller de som er redde for å være i båt på åpent hav av ulike grunner.
➗ Når en kommer fra HMS-landet Norge, blir en litt overrasket over at de ikke viser sikkerhetsvideoen med rømningsveier og møteplasser ved fellesmøtet første dag. I stedet blir en selv oppfordret til å se videoen på tv-en på lugaren. Da burde det vært en funksjon som sikret at alle så den, i så fall. Joda, det er grunt der vi seiler og vinduer som kan åpnes. Men du ligger av og til tett inntil en kai, og da kommer du ikke ut der. Når det er sagt, det er godt med rømingsveier og dette er ikke er stort problem. Bare litt underlig.
Viva Cruises seiler hele året
Konklusjon: Det frister så absolutt å bli med på elvecruise en annen gang også. Det er avslappende, praktisk, komfortabelt og stilig å kunne se så mange byer uten å kjøre, ta tog eller fly dit. Jeg kunne tenke meg julemarked i Tyskland, for eksempel. Dette lar seg også gjøre, da Viva Cruises faktisk seiler hele året og tar ikke pauser som mange andre rederier. De har nemlig båter som går på alle slags kanaler, og det er derfor deres båter ikke har mange utvendige balkonger. De kan nemlig få plass overalt, alltid. Her ser du hele utvalget av elvebåt-turer, de har også ekspedisjonsturer med SeaVenture til mer åpent farvann for de sjøsterke…
Viva Cruises og “Beautiful Flanders”
📌 Turen gikk fra søndag til søndag. Ruta var Düsseldorf-Amsterdam-Hoorn-Rotterdam-Gent-Antwerpen-Nijmegen-Düsseldorf. I Amsterdam ligger du et helt døgn, i de andre fra 6 til 8-10 timer, alt etter når en kommer inn. Stort sett ligger du en kort spasertur fra byen, bortsett fra Gent. Her går det derimot shuttlebus. Les mer om akkurat denne turen her.
➕Det var helt strålende å se så mange kjekke byer, på en så stressfri måte.
- Amsterdam: Kanaltur er et must, Anne Franks hus også. Bestill sistnevnte på nett minst 6 uker i forkant.
- Hoorn: Nusselig, liten by som har enhjørning som byvåpen! Rusle rundt og ta inn stemningen. Fin brukt- og nybutikk i
- Rotterdam: Se Kubehusene, og bruk tid i den utrolige mathallen rett ved. Mye stilig arkitektur, og ta også turen til museumsdistriktet. Alt i grei gå-avstand fra båten.
- Gent: Her gikk jeg ikke i land, men sjekk Malin som står bak Fantasy dining, som i løpet av kort tid kommer med en flott rapport om den belgiske byen.
- Antwerpen: Wow, her er det lett å gå seg vill. Som jeg gjorde. Vakker, belgisk by, besøk museet MAS rett ved havna. Gratis å ta rulletrappa til toppen av 10. etasje, med en utrolig utsikt.
- Nijmegen: Masse lange og kjekke gågater med koselige kafeer og god shopping, fra Primark til designmerker når vi nå er tilbake igjen i Nederland før hjemturen starter til Düsseldorf.
Samarbeidet med Viva Cruises
Turen var en pressetur i regi av Viva Cruises og United Spirit Nordic. Vil du se enda mer levende bilder fra turen, sjekk høydepunktet 1 dag på Viva One på Instagram. På Alltid reiseklars Facebook la jeg ellers ut daglige oppdateringer.
PS: Verdens vakreste sjøreise? Enn så fint det er på kanaler, må jeg holde en knapp på Hurtigruten. Se og les mer om min tur med MS Trollfjord vinterstid…..