Reklame. Å dra på tur ut av Alta, enten det bare er en dagstur eller lengre oppdrag – betyr ofte at vi må over en fjellovergang og tre. Dermed må vi pakke rett, fra varme klær og mat til vinterdiesel på reservekanna. Sikkerheten er også viktig når en skor bilen. Vi har ikke vært fornøyd med våre ett år gamle premiumdekk på vår Mitubishi Pajero, og det var tid for å kassere Michelin-dekkene. Den første turen gikk til de nye dekkenes hjemland, Finland. I Nokians testsenter White Hell skulle vi få kjøre både ulike baner, og ikke minst få vite litt mer om dekk og sikkerhet. For som det skulle vise seg, så er det jo langt mer enn gummi med litt luft i.
Vi starter hos Vianor
Vi tar bilen en januarkveld ned til Vianor i Alta, for å få satt på et nytt sett med Nokian Hakkapeliitta 9 for SUV. De franske premiumdekkene som kun er ett år gamle, skal få en tidlig død. Meldingen fra Pajeroens faste sjåfør er klar:
«Gummien føltes altfor hard. Grepet sideveis i svingene føltes noe utrygt på en bil med såpass høyt tyngdepunkt. Det eneste som var greit var å bremse på en rett strekning uten overraskelser. Jeg mener det bare er pigg som kan stanse en nesten 2 tonn tung bil på is innenfor en akseptabel strekning. «
Vi kunne ikke leke med sikkerheten. Vi er mye på veien i jobben, i veldig skiftende værforhold, med fjelloverganger og lumske polare lavtrykk å ta hensyn til. 90-95 prosent som kommer til Vianor gjør som oss, og kjører pigg.
Pris før sikkerhet
- Jeg forsøkte selv med piggfritt en liten stund, men det var ikke en suksess. Når folk kommer til oss, er mange fokusert på pris. Så kommer sikkerhet. Når vi forklarer om hva som ligger bak dekkteknologien, endrer mange syn. De skjønner at de ikke skal spare på vinterdekkene, forteller Freddy Eilertsen.
For de fleste er det mye penger å bruke 13.-15.000 på dekk hvert femte år. Noen går derfor for en kopi, og velger ikke blant de topp premium-merkene som er Nokian, Continental, Michelin og Yokohama.
– Mange kjøper kopidekk fra Kina. Der er mønstret likt, men det er gummiblandingen som er avgjørende for at dekkene holder seg mer enn ett år. Det gjør ikke kopidekkene, forklarer Christer Isaksen.
Vi kjøpte bilen i 2017, og da fulgte det med vinterdekk som «klarer én sesong til». Vi gjorde som så mange andre, tok sjansen. Men etter å ha brukt dem i noen uker på Finnmarksføre, ble det klart at de ikke var gode nok. Igjen gjorde vi som folk flest, og gikk til bilverkstedet/forhandleren vi bruker og spurte hvilke dekk de anbefalte. På kom altså et par franske dekk med pigg.
Med to typer pigger ute
Etter et raskt skifte har Vianor gjort Pajeroen klar med fire splitter nye dekk. Nokian Haakapelita 9 for SUV, 245/70. Hva er så spesielt med disse da?
- Sammenlignet med 8-utgaven, har 9 fått en trekantig pigg og en elipsepigg. Piggen på midten er veldig god på oppbremsing og akselerasjon. Piggen på siden er en sidestabiliseringpigg, og det er helt unikt, sier Freddy Eilertsen.
Med alt på plass, er vi klar for den store testen. Etter å ha forsøkt to ulike premium dekkprodusenter tidligere, skal vi nå ta Pajeroen med på tur til White Hell som ligger i Ivalo drøye 400 kilometer unna. Det er Nokians store testsenter. Her skal vi lære enda mer om hva som ligger bak et premium-dekk, men også sjekke om det virkelig kan være såååå stor forskjell på dekk.
Pakketips for vinterkjøring
Det var meldt godt under minus 20 grader hele perioden vi skulle være borte. Bilen ble derfor pakket med «vinterkassen» vi strengt tatt alltid har med på turer ut av Alta. Været skifter fort, du må være forberedt på å hjelpe deg selv og andre, stå i kolonne lenge eller vente bak et vogntog som sperrer veien. I kassen ligger i alle fall tørrmat som real turmat, nøtter, rosiner og reinkjøtt, stearinlys, dopapir, primus, førstehjelpsutstyr, ulltepper, slalåmbriller/briller med gult glass, fotposer og skuterdress. I tillegg har vi med reservekanne med 25 liter diesel og spade. Merk at det er vinterdiesel nordpå, så bli kvitt gammel diesel om du kommer sørfra. Har vi fått bruk for noe av dette?
Det har vi. På det ene året vi har vært i Finnmark, har vi både stått lenge i kolonne og hjulpet tynnkledde folk som har kjørt av veien.
This is the road to White Hell
Fra Alta til Karasjok var det nydelig vær. Vi var heldige med været i indre strøk også denne gangen. Allerede på de første tre timene merket likevel sjåføren stor forbedring fra de gamle piggdekkene.
«Egentlig fra vi kjørte ut av parkeringsplassen hos Vianor merket jeg forskjell. Gummien føltes mykere, og ned den første bakken var det merkbart bedre bitt i svingen»
Fra Karasjok sentrum er det 15 minutter til finskegrensa og EU. Veien til Ivalo er ganske så mye rett frem, med et landskap som både er likt og ulikt indre Finnmark. Masse skog, reingjerder, rein og eventyraktig landskap. Vel fremme i Ivalo etter rundt 5 timer, parkerte vi på hotell Tunturi. Ivalo, tenker du. Hva er det for et lite sted? Jo, det bor ca 4000 her og jeg vet ikke hvor mange turister i løpet av året. Lapland Safari har drevet med turisme her i mer enn 20 år og har sendt tusenvis av turister inn i skogene på skuter, hundespann og på reinsleder. Mange fraktes også til Kirkenes og andre steder i Norge for kongekrabbesafari. Faktisk er det så stort trykk at det er mangel på hundespann, og finnene leier inn hundekjørere og hunder fra Norge. Det er en annen historie, men poenget er at det krydde med flotte hoteller og igloo-hytter i Ivalo og nabobygda Saariselka.
700 hektar med testområder
Her ligger også White Hell. For å komme dit, må du ha kjentfolk med deg. Du kjører intetanende langs europaveien, før vi svinger inn en vei der ingen bor men som likevel har et lite skilt – så noen må jo bo her. Vi kjører i sikkert 15 minutter, før vi kommer til en diger elektrisk port, voktet av en Arctic Truck. White Hell!
Skiltet på porten advarer mot biler som kjører fort. Det skal være sikkert og visst.
Nokian Tyres har hele 700 hektar til rådighet, fordelt på tre frossne innskjøer og skoger samt over 30 testbaner og en innendørs is-tunnel.
Michelin er også i de finske skogene, men har bare rundt 65 hektar. Goodyear enda mindre enn det. Uten at det trenger å være avgjørende for noe som helst, men det sier litt om omfanget.
Rundt 20 mennesker jobber i White Hell, og Matti Morri, Technical Customer Manager, har vært her i over 30 år. Det han ikke vet om dekk, er trolig ikke verdt å vite. Vi får en kort innføring, som likevel er mer enn nok til å overbevise meg om at folk flest MÅ bruke litt tid når de bestemmer seg for å kjøpe vinterdekk.
Spør mer før du kjøper dekk
Det trenger ikke være at Nokian passer best for alle alltid, men spør nå noen enkle spørsmål om ikke annet når du skal ha et dekk. F.eks «Hvorfor mener din forhandler at akkurat dette dekket er best?». «Hva skiller det fra et annet? «Hvordan har dekket blitt testet»?
Her er noe av det viktigste Morri fortalte.
- Et dekk inneholder overt 20 ulike komponenter og prosesser. Endrer du litt av en gummikomponent, må du teste den mot alle de andre komponentene. Kanskje må en eller flere av disse også endres, slik at de harmonerer med resten.
- Nokiandekkene har som eneste produsent aramidfiber, en sidekomponent som gir mekanisk styrke til dekkene. De har også cryo, som er krystallpartikler som virker som pigger fra innsiden av gummien og kan sees om du ser nøye etter.
- Det er fire avdelinger involvert i å lage dekk. Materialutvikling, konstruksjon og mønster, dekkteknolog og testing innen- og utendørs.
- Det tar 4 år å utvikle et nytt dekk. Tre år hos de første tre avdelingene, så opptil et år med testing.
- Vinterforholdene er ulike, både internt i Norge og også resten av verden. Nokian har derfor flere typer vinterdekk. Nordic Winter tire (ekstrem vinter), Central Europe tire (vanlig vinter), All weather tire (Mild vinter/sommer) og All season tire (helårsdekk, selges bare i USA).
- Nokian tester egne dekk mot konkurrentenes, utendørs under alle slags forhold natt og dag helt ned i minus 40. Ingen har et slikt testsenter for vinterdekk som dem. Sist år testet de 20.000 dekk.
- Bremselengde avhengig av dekk kan variere fra 35 til 105 meter. Nokian tester også dette nøye.
- Det tar to år å bli utlært testsjåfør i White Hell.
Så sett deg bittelitt inn i hva du trenger til DIN bil og hvilke forhold du skal kjøre under. Ikke ta sjansen på å kjøre ett år til, dersom du er på grensen. Dekk er mer en bare gummi med luft.
Bremselengden kan bety liv eller død
Dårlige dekk er en faktor i mange ulykker. Det er ikke bare opp til sjåførens ferdigheter. Bremselengde er viktig. Nokian har nå innført servicen Snap Scan. I Norge finnes det foreløpig bare i Oslo. Du kjører over en scanner som måler dekk-kvaliteten. Du får da tilsendt etter ønske en rapport om kvaliteten på dekkene og om de holder sikkerhetskravene. Så langt har 25 prosent av bilene på verdensbasis som brukte denne metoden, ikke dekk som var gode nok.
– Har du Nokiandekk allerede, sjekk DIS (driving safety indicator) i mønstret på dekkene. Se etter tallet 864 og et snøfnugg, plassert på seks ulike steder. Tallene indikerer millimeter slik at ett og ett tall forsvinner etter hvert som dekket slites, og til slutt er også snøflaket borte. Da bør du få nye dekk. Merker du ellers at dekkene begynner å bli gamle, ha det beste dekket alltid bakerst da for og bakhjul slites ujevnt, sier Matti.
V6 – mer enn et hesteløp
Etter å ha hørt om alt som skjer i White Hell, fikk vi også være med på moroa. Vi kjørte VW Amarok VG med helt nye NH LT3, vi fikk være passasjer med rally- og testkjøreren Antti Buri og den av oss med sertifikat fikk også kjøre selv etter litt opplæring i ratting fra Burri. En utrolig sjåfør, som sørget for at selv en pyse som meg følte meg trygg i baksetet på Audi RS-en.
Kvelden ble avsluttet i utendørs badestamp og røykfyrt sauna på finsk vis, med villlaks og reinkjøtt til middag i restauranten rett ved siden av. Finnene kan turisme og det gode liv. Det er bare å google Sariselkaa og Ivalo og bli imponert over hva et lite sted kan få til.
De drøyt 400 kilometrene hjem til Alta og Norge igjen, gikk som en lek. Selvsagt med obligatorisk harry-handel (eller fornuftshandling som jeg kaller det) i Nourgam. Og med en stor respekt for alt arbeidet som ligger bak et dekk. Ja, de er en stor bedrift, ja de skal tjene penger. Likevel, siden 1934 har de laget dekk og alt snakket om sikkerhet er langt mer enn bare snakk. Det viser omfanget i White Hell.
Trust the natives
Sjåføren var lykkelig – og ikke bare på grunn av nytt veigodt fra Fazer på plass i bilen. Det var tid for ettertanke, og med en ny holdning til å kjøpe dekk. Det er tross alt snakk om 3700 kroner i året for å ha en sikker følelse på veien.
«Nesten litt pinlig å tenke på hvordan jeg hele tiden tilpasset kjørestilen til dekk som ikke er optimale. En ting er å kjøre forsiktig etter forholdene, men når noe uventet plutselig skjer er det til liten hjelp.»
Dekk har aldri interessert meg som passasjer og medeier i bil. Jeg har ikke tenkt at forskjellen kunne være så markant. Da jeg kom hjem, tok jeg en høyst uformell sjekk av dekk på parkeringsplasser i Alta i noen dager. 9 av 10 hadde Nokian.
Så det er bare å adoptere Nokians slagord «Trust the natives».
FUN FACTS
Nokian-dekkene er nå på tallet 9. 6 finnes ikke. Det er nemlig et ulykkestall i Russland, som er et viktig marked.
Hakka-garanti på nye dekk for 1 år. Uansett hva som gjør at du punkterer med et nytt dekk, får du nye dekk gratis dersom de gamle ikke kan repareres. Noen kaller det idiot-garanti.
White Hell er et registrert varemerke hos Nokian. Navnet kom fra tyske biljournalister på besøk som ikke var fornøyd med været.
Det tar to år å bli testsjåfør i White Hell
Testbilene er hovedsaklig fra VW-konsernet. De tester også Toyota og Tesla.Teslaen trives for øvrig ikke i 30 minus eller under.
: Har du lyst til å kjøre i Finmmark om vinteren? Februar, mars og april er nydelig måneder. Både du og bilen må selvsagt være godt forberedt. Er alt på stell, er det bare å forsyne seg av tipsene våre – fra Havøysund i vest til Varanger i øst.
PS: Innlegget er merket som reklame, da vi var i Ivalo på oppdrag for Nokian. Det er som vanlig ikke gitt føringer på innhold eller meninger på noe som skal publiseres. Flere bileksperter var med på turen. Sjekk ut rapporten fra norske Hans Vidar Levinsen i Nybiltester.no.
Enig, vi ble overrasket over hvor stor forskjell det var. Og vi hadde dyre dekk første gangen også…..
Väldigt intressant läsning. Det är ju väldigt viktigt att ha bra däck speciellt när det är vinterväglag. Vilket bra namn på testcentret förresten, haha. Jag hade inte nån aning om att det ens fanns.